Omfang
Kurset svarer til 2 ECTS-point og strækker sig over to hele undervisningsdage med fysisk tilstedeværelse. Der vil være ca. tre måneder mellem de to kursusdage, hvor imellem der forventes en betydelig arbejdsbyrde i form af planlægning og afvikling af empiri til en Case Rapport i form af et patient forløb. Dertil kommer estimeret 35-40 timer til litteratursøgning, litteraturlæsning, og opgaveskrivning.
Vælger den studerende at udfærdige en fyldestgørende Case Rapport, er der estimeret en arbejdsbelastning på ca. 160 timer svarende til 6 ECTS-point
Målgruppe
Kurset henvender sig til fysioterapeuter i alle sektorer, der ønsker at øge deres kompetencer til at evaluere og reflektere over egen praksis gennem en stringent videnskabelig og etisk tilgang – samt til skriftligt at kunne formidle resultaterne af en omfattende klinisk ræsonnering i form af en Case Rapport.
Indhold
Den kliniske ræsonnering
Beskrivelse af den kliniske ræsonnering på en let forståelig måde
Gennemgang af opbygning af diskussion og perspektivering af en videnskabelig opgave
Akademisk skrivning og formidling
Kritisk vurdering af metoder og måleredskaber herunder sensitivitet og specificitet af test
Videnskabsetik og -jura
Læringsmål
Læringsmål i forhold til viden
Efter endt kursus skal den studerende kunne redegøre for:
Opbygningen af et stringent og videnskabeligt projekt i form af en Case Rapport
Alle aspekter i de kliniske beslutningsprocesser
Hvordan den kliniske ræsonnering kan planlægges og hvordan data fra den kliniske ræsonnering indsamles, analyseres og fortolkes
Kritisk vurdering af videnskabelige artikler
Akademisk skrivning
Dybdegående viden om etiske aspekter i videnskabeligt arbejde vedrørende mennesker inklusive nationale - og internationale retningslinjer f.eks. WCPT’s politiske erklæring.
Læringsmål i forhold til færdigheder
Efter endt kursus skal den studerende kunne demonstrere evnen til at:
Opsøge relevant litteratur for det aktuelle projekt herunder nationale- og internationale kliniske retningslinjer og anbefalinger (NKR og NKA)
Kritisk vurdere den fundne litteratur
Definere og afgrænse et problemområde
Gennemføre en omfattende klinisk ræsonnering på en given patient
Indsamle data gennem et patientforløb på baggrund af klinisk ræsonnering
Formulere sig skriftlig i et akademisk sprog
Præsentere resultater
Perspektivere resultaterne og inddrage dem i en kontekst relevant for muskuloskeletal fysioterapi, ved bl.a. at forholde sig til eksisterende – eller manglende litteratur